fredag den 12. august 2011

Første kage

Jeg har selvfølgelig bagt kager før. Men min første lagkage med hjemmelavede bunde og creme og tilmed fondant-kage har jeg netop vel overstået. Eller det vil sige den smagte fantastisk. Desværre ville fondanten ikke helt som jeg ville. Skal have købt mig en slip let måtte til at rulle ud på. ellers er jeg alvorligt bange for at jeg kommer til at kaste med noget i arrigskab næste gang jeg skal lave kage. Ved ikke lige hvornår det bliver. Har ikke nogle arrangementer i sigte det næste stykke tid... Men det kunne man selvfølgelig få ;)
Anyway kagen blev, af et første forsøg, ganske fin og moster blev meget glad og kvitterede med en stor krammer allerede inden hun havde smagt den. Som nævnt i min første blog er kagen lavet i anledning af min mosters 25års jubilæum på hendes arbejde. Min moster og onkel bor i samme opgang som min mor og min bonusfar og også mormor og morfar så der blev inviteret til spontan aftenkaffe og min fine kage. Den fik stor ros fra hele familien og min mor havde en masse spørgsmål. Det er også fra hende jeg fået min store lyst til at bage er jeg sikker på. Jeg er et af de børn som altid har fået lov at være med i køkkenet og har elsket det. Så tak mor fordi du lod mig være med :)
Lidt billeder skal der da til.
                                         

Bundene er en opskrift jeg har nuppet hos Camilla på hendes fantastiske blog Tusind tak Camilla!
Da jeg er på SU og ikke har super mange penge valgte jeg en ret billig løsning til den ene creme, nemlig Kagemors opskrift på marmelademousse og den anden creme fandt jeg også hos Camilla. En super lækker limemousse som jeg lavede om til appelsinmousse med citronskal. Den smagte næsten ligesom citronfromage og de to cremer sammen med Camillas chokolade ganache 1:1 var virkelig godt. Kagen blev sød og god men ikke vammel. Dog var der rigeligt til os 6 der havde lyst til kage. Vi spiste ikke engang en halv. Da jeg er helt ny i alt dette her bagesjov har jeg ikke alle de gode og smarte remedier endnu og så jeg lavede såmænd min kage i en suffleform til min kærestes store glæde. Han købte den da han flyttede hjemmefra og har vist brugt den én gang på de 6 år han har haft den. Vil egentlig bare med det sige at man ikke behøver købe sig fattig lige med det samme i gadgets og bageforme. Jeg har købt det I ser herunder for lidt over 300kr og tyllerne samt plungeren er jo en engangs investering.
 Da jeg kom hjem fortrød jeg egentlig lidt at jeg havde købt den lille bøtte med lilla perlemors pulver for jeg kunne ikke lige se det smarte i den. Det var lige indtil jeg fandt en pensel frem og mine fondant sommerfugle og "malede" lidt på en af dem. Det gjorde virkelig en stor forskel. Jeg ELSKER lilla og sommerfugle så derfor var det ikke svært at finde ud af hvad jeg skulle bruge de penge jeg havde til rådighed på. Det lilla pulver blev nu også rigtig flot på de tyrkis sommerfugle. De er i øvrigt farvet med farve til levnedsmidler købt i Tyskland. Om det er frugtfarve er jeg ikke sikker på men den er flydende. Ved at andre har haft problemer med frugtfarve og fondant men denne gav ingen problemer og synes farven er rigtig flot.
Hvis andre får samme lyst, som jeg pludselig gjorde, til at kaste sig ud i dette eventyr af hjemmelavede kager så kan jeg kun anbefale at kigge ind hos Camilla. Hun har lavet en super god guide til alle os nybegyndere. Så fat mod og prøv dig frem :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar