mandag den 15. august 2011

Duften af hjemmebag :)

Er der noget mere hjemligt og hyggeligt end duften af hjemmebag på en grå og trist sensommer dag? Det synes jeg ikke.
 Jeg elsker at bage selv. Dels fordi det smager SÅ meget bedre end det industrielt fremstillede morgenbrød man kan købe og dels fordi jeg godt kan lide at vide præcis hvad der er i det jeg spiser. Jeg går ind for økologi og køber i så vid udstrækning jeg har råd økologiske varer. Agurker, gulerødder, æg, mel, sukker, kerner og mælk er ALTID øko herhjemme. Hivs jeg ikke har råd til det økologiske så undvære jeg. Så simpelt er det.
 Efter vi er flyttet og har fået en rigtig ovn (i den lille lejlighed havde vi en miniovn) er jeg begyndt at bage meget. Især sådan nogle nemme boller hvor man blander det hele til en klistret masse og stiller den på køl til dagen efter. Sådanne opskrifter er jeg fan af og har derfor gennem den sidste tid prøvet en del. Med blandet resultat må jeg indrømme. Den sidste omgang jeg netop har bagt af til morgenmad i dag er dog virkelig gode. Jeg er ikke så god til det der med at følge opskrifter til punkt og prikke. Jeg tilføjer lidt og fjerner lidt efter godt befindende. Derfor bliver denne opskrift sådan ca.

Tulles nemme boller
1l vand
10-15g gær
2 tsk Agave sirup (eller sukker, honning eller lign, kan sikker undlades)
3 tsk Salt, sådan ca.
350g Spelt mel
100g Durum hvede
250g Havregryn
100g Fuldkornshvedemel
50g Fuldkornsrugmel
2 Håndfulde Hørfrø
2 Håndfulde Solsikkekerner
Man kan komme kerner i eller lade være. Sesam, rosiner, birkes, græskarkerner, nigellafrø, tørrede tranebær, müsli og hvad hjertet ellers begære. Melet kan også udskriftes og varieres i det uendelige. Så længe forholdet mellem vand og mel/gryn gør at dejen er meget klistret.
Så blandes det hele bare med en ske, kan sikkert også blandes med elpisker og dejkroge.
På køl til dagen efter. Bollerne formes med to skeer dyppet i vand, så slipper dejen nemmere. Bages i forvarm ovn i et sted mellem 15 og 25 min. Jeg har prøvet begge dele og de bliver bedst, synes jeg, efter 25 min ved 200grC, bruger varmluft fordi min ovn kan. Hvor mange der bliver afhænger selvklart af hvor store man laver dem. Jeg har bagt 10 af den størrelse som på billedet og har ca. ½ af dejen tilbage. De svarer vel ca. til en tennisbold og mætter godt. Dejen kan holde sig på køl i hvert tilfælde i 4 dage. Har ikke haft den stående længere :)

                                          Dejen efter jeg lavet til 10 boller

                                           Nybagte boller, lige til at blive glad af :)


Nu vil jeg nyde mig en nybagt bolle og kop aften te og sidde og lytte til regnen og læse lidt i Shadowland af Alyson Noël.
God søndag aften!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar